De beste manieren om te ontspannen

Terwijl u snel fietst met wat boodschappen aan het stuur en een telefoon in de hand komt u een bekende tegen. “Hé, hoe gaat het?” wordt er aan u gevraagd. “Druk, druk, druk!” is uw antwoord. In onze prestatiegerichte maatschappij lijkt het tegenwoordig bijna een doel om het erg druk te hebben. Als men het niet constant druk heeft, telt men niet mee. Maar het constant druk hebben kan leiden tot zowel psychische als fysieke klachten. Het druk hebben kan fijn zijn, maar het is zeker ook erg belangrijk om te ontspannen. Door regelmatig écht te ontspannen en tijd voor uzelf te nemen, profiteert u van positieve effecten op uw mentale en fysieke gesteldheid, kunt u beter functioneren en zit u beter in uw vel. Maar écht helemaal ontspannen. Hoe doet u dat eigenlijk?

Echt ontspannen doet u zo!

Er zijn heel veel manieren om te ontspannen, maar voor iedereen werkt het natuurlijk weer wat anders. Wat belangrijk is bij het ontspannen, is om het aantal prikkels dat u binnenkrijgt tot een minimum te beperken. Dit begint bijvoorbeeld bij het uitzetten van uw telefoon. Het constant checken van berichtjes die hierop binnenkomen zorgt voor een teveel aan prikkels waardoor u snel gestresst kan raken. Door uw telefoon uit te zetten, blokkeert u een stoorzender in uw weg naar ontspanning. Ook helpt het om uw afspraken op een dag wat minder strak op elkaar te plannen. Als u even rust heeft tussen wat afspraken door, plant u voor uzelf een soort “adempauze” in, wat ervoor zorgt dat u ontspannender door het leven gaat. Dat brengt ons bij een ander zeer belangrijke tip om écht te kunnen ontspannen: plan tijd in om te ontspannen! Zet bijvoorbeeld een groot kruis in uw agenda en houd dit tijdstip helemaal vrij om iets voor uzelf te doen. In deze tijd kunt u de volgende dingen doen om helemaal te ontspannen:

  • luister naar muziek. Het is wetenschappelijk bewezen dat rustige muziek een uitstekend medicijn is tegen stress. Het leidt uw gedachten af waardoor u ontspant, de bloeddruk daalt en u rustiger ademhaalt. Luisteren naar muziek zorgt er ook voor dat uw lichaam minder stresshormonen aanmaakt en dat het gelukshormoon endorfine aangemaakt wordt.
  • lach! Lachen vermindert namelijk stress en geeft u al snel een rustiger gevoel. Ook door te lachen komt endorfine vrij wat de aanmaak van stresshormonen vermindert. Kijk bijvoorbeeld een grappige film of een show van een cabaretier, lach en denk even helemaal nergens aan.
  • lees een boek. Lezen is namelijk een van de meest snelle manieren om uw zenuwen te kalmeren. Zo is het wetenschappelijk bewezen dat 6 minuten lezen al voldoende is om een ontspannen gevoel te krijgen. Langer mag natuurlijk ook; door te lezen vermindert u de hoeveelheid stress namelijk met maar liefst 68%.

Ontspannen in een bubbelbad of Jacuzzi

Een andere, erg goede tip om te ontspannen, is een bezoekje aan een bubbelbad of Jacuzzi. Door de warme watertemperatuur en de rustgevende bubbels zal u namelijk al snel ontspannen. Alleen, met vrienden of met uw geliefde, een Jacuzzi werkt altijd ontspannend. Het zorgt er bovendien voor dat de bloedsomloop gestimuleerd wordt en het is wetenschappelijk bewezen dat het stressverlagend werkt. Als u in een bubbelbad zit, kunt u zich namelijk alleen maar daarop concentreren. Geen telefoons of computers, geen geluiden op de achtergrond. Alleen het fijne gevoel van het warme water en het geluid van de bubbels… Ziet u zich al helemaal tot rust komen in een Jacuzzi? Dan vertellen wij van Elite Wellness u daar graag meer over. Bekijk de mogelijkheden voor een Jacuzzi in huis of neem contact met ons op voor meer informatie.