De sauna in na het sporten: goed of niet?

Onder sporters heerst vaak de vraag of het nu goed voor u is om na het sporten de sauna in te duiken, of juist niet. Het antwoord daarop is dat het goed voor u is om de sauna in te gaan na een work-out, mits u zich aan verschillende richtlijnen houdt. Doet u dat, dan kunt u rekenen op een snellere afvoer van gif- en afvalstoffen. Daarnaast werkt het natuurlijk ook ontspannend; u komt weer helemaal tot rust nadat u intensief gesport hebt.

De voordelen van een saunabezoek na het sporten

We hebben het al eerder gehad over de gezondheidsvoordelen van een bezoek aan een infraroodcabine. We gaan nu graag verder in op de voordelen van een saunabezoek na het sporten. Zo wijst wetenschappelijk onderzoek uit dat u uw vermoeide spieren weer fitter maakt na een bezoek aan een infraroodcabine. Daarnaast zijn er nog meer gezondheidsvoordelen van een saunabezoek na het sporten:

  • Een bezoek aan de infraroodsauna na het sporten verhoogt de ademhalingscapaciteit, waarmee u dus uw sportieve prestaties naar een hoger niveau kunt tillen.
  • Het melkzuur dat u tijdens het sporten geproduceerd heeft, wordt in de sauna snel afgebroken en via de nieren uitgescheiden. Op deze manier krijgen uw spieren weer meer zuurstof, wat ervoor zorgt dat ze sneller herstellen.

Tips bij het gebruik van de infraroodsauna na het sporten

Zoals we al eerder aangaven, is het belangrijk dat u zich aan de richtlijnen voor het gebruik van de infraroodcabine houdt. Doet u dit niet, dan zou dit weleens nadelige resultaten kunnen hebben. Het is belangrijk dat u zich, tijdens een saunabezoek na het sporten, aan de volgende richtlijnen houdt:

  • Ga niet langer dan 15 minuten de sauna in. Zodra u zich slap, benauwd, licht in uw hoofd of kortademig voelt, dient u direct de sauna te verlaten.
  • Drink voldoende voor, tijdens en na uw saunabezoek. Door het sporten heeft u waarschijnlijk al veel vocht verloren, en dit gebeurt in de sauna ook. Het is daarom belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Te veel vochtverlies kan namelijk zeer nare gevolgen hebben.
  • Zorg ervoor dat u na het saunabezoek de warmte weer kwijt raakt zodat de poriën zich weer samen kunnen trekken. Dit kunt u doen door een koud bad of koude douche te nemen.
  • Luister naar uw lichaam. Ga na het sporten alleen de sauna in als u zich helemaal goed en sterk voelt. Voelt u zich na het sporten zwak en moe, ga dat vooral niet de sauna in.

Conclusie

De conclusie van het verhaal en het antwoord op de vraag of het goed voor u is om na het sporten de sauna in te gaan, is als volgt. Voelt u zich goed na het sporten en neemt u de regels in acht, dan is het zeker goed voor u en uw spieren om na het sporten een bezoek aan de sauna te brengen. Verwacht echter geen wonderen. Het is goed voor uw spierherstel, maar verwacht niet dat u direct beter gaat presteren of dat u sneller meer gewicht zal kwijtraken. Het is vooral goed voor het herstel van uw spieren en het kwijtraken van afvalstoffen.

Als u twijfelt tussen een traditionele sauna of een infraroodcabine, kies dan altijd voor een infraroodcabine! We vertellen u in dit blogbericht graag waarom. Natuurlijk is het helemaal handig als u er thuis een heeft staan. Elite Wellness adviseert u graag over de juiste infraroodcabine voor uw situatie.