Yoga in de Jacuzzi

Bijna iedereen weet wel wat yoga is, en wat een Jacuzzi is. Maar wist u ook dat u yoga oefeningen kunt doen in een Jacuzzi? Dit kan hele grote voordelen hebben voor lichaam en geest.

Yoga in de Jacuzzi

Yoga oefeningen in de Jacuzzi kunnen alleen of samen worden uitgevoerd. Sommige mensen kunnen hun spieren zelf goed strekken, maar anderen hebben hier een beetje hulp bij nodig. Wanneer spieren heel stijf en niet makkelijk te strekken zijn, is yoga in de Jacuzzi ideaal. Door de warmte van het water worden de spieren namelijk goed voorbereid om te strekken. Ook voor atleten is yoga in de Jacuzzi een uitkomst. Als een sporter na een work-out yoga oefeningen uitvoert in een Jacuzzi, kan de spierpijn flink worden verminderd. Bovendien is yoga in de Jacuzzi ideaal voor senioren. Zij zullen namelijk na een sessie minder last hebben van stijve spieren en gewrichten.

Gezondheidsvoordelen

Veel mensen leiden een druk bestaan. De hele dag haasten van de ene plek naar de andere plek, of juist de hele dag druk aan het werk achter een computer. Hierdoor kunnen spieren gespannen aanvoelen, gewrichten pijn doen of kan men zich gestrest voelen. Door het warme water van de Jacuzzi te combineren met ontspannende yoga oefeningen kan deze pijn worden verlicht. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde oefeningen waardoor gespannen rug- en nekspieren weer ontspannen en men zich veel beter voelt. Dankzij het warme water wordt de druk op de spieren verminderd. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om bepaalde bewegingen uit te voeren. Hoofdpijn kan worden verminderd en nachtrust kan worden verbeterd. Bovendien zorgt de warmte ervoor dat er zogenaamde gelukshormonen worden aangemaakt. Na een sessie yoga in de Jacuzzi voelt men zich relaxed en herboren. Binnen de kortste keren zult u merken dat u zowel fysiek als mentaal sterker wordt.

Goede oefeningen voor beginners

Wilt u graag beginnen met yoga in de Jacuzzi? Dan is het verstandig om te beginnen met niet al te moeilijke oefeningen. Heeft u bijvoorbeeld last van uw onderrug? Plaats dan een band om uw voet (wanneer u niet in staat bent om uw voet zelf vast te pakken). Strek uw been en buig uw knie richting uw borst. Doe dit drie keer, ga dan goed rechtop zitten en haal drie keer diep adem. Laat nu los en herhaal dit bij het andere been.

Heeft u meer last van uw schouders en de bovenkant van uw rug? Dan kunt u kiezen voor de volgende oefening. Til een arm op en buig de elleboog zodat uw hand de bovenkant van uw rug aanraakt. Houd uw elleboog vast met uw andere hand en trek deze zachtjes richting uw hoofd. Leun nu zachtjes met uw hoofd naar achteren en haal drie keer diep adem. Nu kunt u loslaten en de stappen herhalen met uw andere arm.